Hvordan bruger du filosofi i dit arbejde?
For mig var det at læse filosofi et studie i, hvordan man ser sammenhænge og mønstre. Lige netop denne evne til hurtigt at kunne forstå sammenhænge, bruger jeg hver dag. Et eksempel kan være, når man skal forstå, hvordan et nyt IT-system indvirker på den måde, man arbejder på. Det at have læst filosofi og sætte mig ind i forskellige filosoffers projekter har givet mig meget i forhold til at forstå, hvordan forskellige mennesker arbejder ud fra forskellige rationaler og værdier. På den måde er filosofien også en hjælp, når jeg arbejder på et strategisk niveau, fordi det giver en mere konkret forståelse af, hvorvidt en given strategi vil komme til at virke.
  • Det at have læst filosofi og sætte mig ind i forskellige filosoffers projekter har givet mig meget i forhold til at forstå, hvordan forskellige mennesker arbejder ud fra forskellige rationaler og værdier.” 

Hvad har særligt inspireret dig fra den filosofiske tradition?
Inden for den filosofiske tradition er det specielt erkendelsesteorien og æstetikken, der har inspireret mig. Alting starter der, hvor vi kan begynde at diskutere, hvordan vi egentlig har adgang til verden. Det er her, at værdier og menneskesyn udspringer – og det er man nødt til at have med, når man vil forstå, hvordan virksomheder, IT-systemer eller menneskers logik og sammenhængskraft fungerer. Det er især tænkere som Merleau-Ponty, Sartre, Kant og Hegel, som har inspireret mig meget – på hver deres måde.
Hvorfor vil du anbefale andre at læse filosofi og økonomi?
Hvis man er nysgerrig, og man godt kan lide at stille spørgsmål til sine omgivelser, så vil jeg varmt anbefale at læse filosofi og økonomi. FLØK er stedet, hvor man kan møde nysgerrige og kreative ligesindede. Man får lov til at udforske og sammensætte forskellige faglige discipliner på nye måder. Det er også i høj grad et studie for dig, der ved, hvad der tænder dig og har mod på at følge din interesse. Derfor vil jeg også anbefale FLØK til dem, som synes filosofi var det mest spændende fag i gymnasiet - men samtidig ønsker at bevæge sig videre fra diskussion til konkrete udfordringer.